Pohoršení oka a ruky

Mat. 5, 27–30 Kdysi, ve starověku, řečtí spisovatelé napsali mnoho knih o smyslu života a o tom, že ve smrtelném těle je nesmrtelná duše. Dlí tam jako božská jiskra, jako částečka nesmrtelného božství. Lidské tělo jí tísní a vězní, ale jen dočasně. Jednou, až přijde její čas, smrt těla, duše se uvolní a rozlétne a … [Read more…]

Kdo propadne soudu

Mat. 5, 21–26 1. Kor. 13, 1–3              V dopisech a prvokřesťanských spisech z prvních 4 stol. po Kr. se napořád setkáváme s nepochopením a údivem nad tím, jak křesťané žili, jak byli vzájemně spoutáni láskou. Místodržitel císaře Trajana Gaius Plinius Mladší rovnou doznal, že mu křesťané jsou hádankou. „Nepřišel jsem na kloub ničemu jinému … [Read more…]

Hojnější spravedlnost

Mat. 5, 17–20          V II. polovině 18. století žil v Hamburku učenec orientálních jazyků prof. Reimarus, který napsal nevlídný spis o Pánu Ježíši. Psal v něm, že Ježíš byl jen politický buřič proti Římanům, že chtěl osvobodit Židy a že z hlediska Římanů byl spravedlivě popraven. Proto když visel na kříži, trpce volal: Bože … [Read more…]

Vy jste světlo světa

Mat. 5, 14–16 Řím. 13, 12–14 Křesťané od pradávna vyjadřovali víru symboly. V Římě, v podzemních stavbách, v katakombách, v nichž se shromažďovali v době pronásledování a v nichž i pochovávali zesnulé, je až dodnes možno nalézti mnoho vyobrazení, jež byla znameními jejich víry a vyznání. Vedle křížů a monogramů Kristových i znamení ryby, beránka, holubice … [Read more…]

Vy jste sůl země

Mat. 5, 13 II. Král. 2, 19–21 Máme před sebou podobenství Pána Ježíše, v němž posluchačům připomíná, že být Kristův znamená být solí světa. Není to snadno pochopitelné, spíše naopak. My si dokonce nedovedeme ani představit, že by sůl mohla ztratit solivost, chuť. Ale už při prvním čtení chápeme, že jde zde o úkol, o … [Read more…]

Blahoslavenství III.

Mat. 5, 11–12 Po dvě neděle jsme si všímali výroků Páně, jež se nazývají blahoslavenství, protože tak začínají. Je jich v Horském kázání 8, ale někteří soudí, že původně jich bylo jen 7, neboť to je číslo úplnosti. Osmé blahoslavenství bylo připojeno později. Jiní zase tvrdí, že jich bylo 9, že k nim přistoupil dnešní … [Read more…]

Blahoslavenství II.

Mat. 5, 7–10           Minule jsme se zamýšleli nad prvními 4 blahoslavenstvími. Dnes budeme uvažovat o dalších čtyřech. Ať však vezmeme kterékoliv, ani jedno není v souladu s běžným uvažováním. Vždyť být milosrdný, mít čisté a pokorné srdce a ochotně strpět protivenství, v tom není nic lákavého. Spíše naopak, to všecko jsou věci nejen nezvyklé, … [Read more…]

Blahoslavenství I.

Mat. 5, 3–6 I. Petr 2, 23 Ž. 84, 1–6 Základem dnešního našeho kázání je první část horského kázání, kterou známe pod názvem „blahoslavenství“. Tak totiž toto první slovo Pána Ježíše, jež řecky zní „makarioi“, přeložil Jan Blahoslav. Není příliš přesné a docela jasné, ale v našem jazyce se tak vžilo, že jiné, byť přesnější, … [Read more…]

Kázání na hoře – úvod

Mat. 4, 25 – 5, 1–2; I. Tes. 2, 1–14a             Otevíráme dnes novou knihu Písma svatého, evangelium Matoušovo, abychom z ní vybrali tři kapitoly tzv. Kázání na hoře, jež učiníme základem nedělních výkladů. V Novém zákoně jsou 4 svědectví o Pánu Ježíši, jež nesou název evangelium, ale každé z nich má svůj zvláštní ráz, … [Read more…]